Det er svært at forestille sig en verden uden internet. Bare det at du læser disse linjer, betyder, at du kan være online. Internettet er derfor en helt essentiel del af den moderne kommunikation, men det er ikke dukket op af sig selv. Det har de seneste 30 år skabt en kæmpestor sektor, hvor der er blevet skabt flere og flere arbejdspladser, hvor mennesker er med til at udvikle og udbrede bredbånd og internet.
I denne artikel har vi lavet en oversigt over nogle jobtyper og jobfunktioner inden for bredbåndsbranchen.
Jobtyper inden for bredbånd
- Netværksingeniør: Arbejder man som netværksingeniør, er man med til at udvikle, designe og optimere infrastrukturen inden for bredbånd. Det er et job, der kræver stor teknisk viden, og ofte skal man have en ingeniøruddannelse for at bestride det. Man er blandt andet med til at udvikle ny teknologi, som kommer alle internettets brugere til gavn. Ønsker du eksempelvis at blive klogere på 5G mobilt bredbånd, kan du læse mere her.
- Netværkstekniker: Som netværkstekniker arbejder man typisk ’on site’ for at installere bredbånd. Opstår der problemer med forbindelsen, er de med til at fejlfinde og løse problemet. Vedligehold af den digitale infrastruktur falder også under netværksteknikerens arbejdsopgaver.
- Fibertekniker: En gren af internettet er den nyeste teknologi inden for internet, nemlig fibernettet. Her er der behov for en helt særlig type tekniker, som har styr på at installere, vedligeholde og reparere fibernettet, så internetbrugere har adgang til det hurtigste og mest stabile internetprodukt.
- Salgsmedarbejder: Internetudbyderne lever af, at nogle køber deres produkter. Det hjælper salgsmedarbejdere med. De arbejder enten i en fysisk butik eller foretager opkald over telefonen for at udbrede kendskabet til udbyderens produkter. Her prøver de at overbevise potentielle kunder om at skrive kontrakt om at få leveret internet fra lige præcis deres arbejdsgiver.
- Kundeservice: Som internetbruger oplever man fra tid til anden fejl og har spørgsmål om fakturaer eller andre forespørgsler. Her skal der være en medarbejder til at tage imod disse, så kunden kan blive hjulpet godt videre. De seneste år har kunstig intelligens overtaget en del af byrden for kundeservicemedarbejdere, men mange kunder oplever stadig den bedste service, når de har et rigtigt menneske i røret.
- IT-support: Kan kundeservice ikke hjælpe med en kundes forespørgsel, kan kunden blive sendt videre til IT-support. Her kan der for eksempel hjælpes med at finde svar på tekniske spørgsmål, fejlfinding og digital diagnosticering. Ofte kan et teknisk problem afhjælpes telefonisk, men ellers er det IT-supportens opgave at vurdere, om der skal en tekniker ud til kundens adresse.
Der findes også andre jobfunktioner inden for bredbåndsbranchen, men nogle af dem er ikke nødvendigvis branchespecifikke – for eksempel bogføring, ledelse og markedsføring. Er du interesseret i at vide noget om, hvorvidt du kan få job og supplere din indkomst hos en internetudbyder, har mange udbydere en jobformular eller et telefonnummer, som man kan henvende sig igennem. Nogle gange er der også jobopslag, som man kan søge job på.